هیئت تعزیه خوانی علی اکبرشبانکاره

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر

هیئت تعزیه خوانی علی اکبرشبانکاره

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر

هیئت تعزیه خوانی علی اکبرشبانکاره

اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر

گروه اجتماعی: روحانی کاروان‌های حج و عمره به مناظره خود با چهار عالم وهابی اشاره و با تأکید بر اینکه زائران هنگام احرام باید مراقب جدل‌هایی که وهابیت به راه می‌اندازند باشد، به بیان جواب وهابیت به این سؤال پرداخت که چرا وصیت پیامبر را هذیان می‌دانند اما وصیت خلیفه اول حق؟

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد‌رضا ربانی‌نسب روحانی کاروان‌های حج و عمره و نویسنده اولین کتاب «آموزش روخوانی قرآن» در سال 51 در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به تجربه 35 ساله خود در مواجهه با رفتار وهابیت علیه تشیع اشاره کرد و به بیان مناظره خود با گروهی از علمای وهابی پرداخت.

وی گفت: شش سال پیش در مشعرالحرام در حال جمع‌آوری سنگ برای مناسک «رمی جمرات» بودم که چهار نفر از علمای وهابی از من برای مباحثه دعوت کردند. اما با توجه به اینکه جدل کردن از مُحرَمات فرد مُحرِم است و در حالت احرام جدل نهی شده است، من به آنها گفتم که با شما جدل نمی‌کنم و آیه 197 سوره بقره که می‌فرماید: «لاَ رَفَثَ وَلاَ فُسُوقَ وَلاَ جِدَالَ فِی الْحَجِّ؛ در اثناى حج همبسترى و گناه و جدال [روا] نیست» را قرائت کردم. اما آنها مطرح کردند که هیچ گونه جدالی نیست و فقط یک سؤال ما مطرح می‌کنیم و یک سؤال شما مطرح کنید.

چرا قم مقدس است؟

ربانی‌نسب که مسئول نهضت سواد‌آموزی در دوران آغاز کار این نهضت نیز بوده است، ادامه داد: من مناظره را پذیرفتم با این تعهد که یک سؤال آنها مطرح کنند و یک سؤال من مطرح کنم. سؤال اول از سوی علمای وهابی مطرح و پرسیده شد: شما چرا واژه مقدس را برای شهر قم به کار می‌برید؟ من پاسخ دادم: آیا شما می‌دانید قم کجاست قم مرکز حوزه‌های علمیه و مساجد بزرگ است و هزاران طلبه دینی از شهرها و کشورهای مختلف در این شهر درس می‌خوانند؛ البته نام مبارک خانم فاطمه معصومه(س) را نبردم چون با شنیدن نام ایشان آنها واکنش‌های دیگری نشان می‌دادند.

چرا کتاب‌های اهل سنت در ایران آزاد و کتاب‌های شیعه در عربستان ممنوع است؟

وی به پذیرش استدلال خود از سوی آنها اشاره و عنوان کرد: در ادامه مناظره من از آنها سؤال کردم: کتاب‌های اهل سنت در ایران آزاد است و هر طلبه‌ای در کتابخانه خود کتاب‌های مختلفی از اهل سنت دارد و خود من کتاب‌های مختلفی از صحیح بخاری، صحیح مسلم و ... دارم اما چرا کتاب‌های تشیع در کشور شما ممنوع است و حتی اجازه آوردن یک کتاب شیعی به اینجا داده نمی‌شود؟ آنها نتوانستند پاسخ این سؤال را بدهند و عنوان کردند که بر روی این مسئله فکر خواهند کرد.

عایشه و مقابله با خلیفه زمان

ربانی‌نسب موضوع سؤال دوم گروه وهابی را در خصوص عایشه عنوان کرد و گفت: آنها سؤال کردند که شما چرا به عایشه نسبت خوبی نمی‌دهید و نسبت‌های بد می‌دهید، که من پاسخ دادم ما نسبت بد نمی‌دهیم. اما عایشه با خلیفه وقت خود مخالفت کرد و با وی جنگ کرد. مگر علی بن ابی‌طالب خلیفه نبود و مگر اعتقاد شما بر این اصل استوار نیست که هیچ کس نباید با خلیفه زمان مخالفت کند.

چرا وصیت پیامبر را هذیان نامیدید اما وصیت خلیفه اول را اجرا کردید

وی ادامه داد: آنها قانع شدند و نوبت به سؤال من رسید و من سؤال کردم چرا وقتی پیامبر اسلام(ص) در هنگام وفات فرمودند که دوات و قلم بیاورید چیزی به شما بگویم که گمراه نشوید ـ این مطلب هم در صحیح بخاری(هفت جا) و هم سایر منابع اهل سنت نوشته شده است ـ چرا اجازه ندادند و حتی مطرح کردند که بر پیامبر هذیان وارد شده است و برای ما کتاب خدا کافیست اما در هنگام فوت خلیفه اول وقتی ابابکر گفت که کسی بیاید و بنویسد چیزی می‌خواهم بگویم که گمراه نشوید، عثمان آمد و گفته خلیفه اول مبنی بر خلافت عمر به عنوان خلیفه دوم نوشته و اجرا شد؟  

این روحانی کاروان‌های حج واکنش وهابیت به این سؤال را اینگونه بیان کرد که: در اینجا بود که علمای وهابی اعلام کردند وقتشان تمام شده است و باید بروند و خواست من مبنی بر اینکه بمانید تا از بحث‌مان نتیجه بگیریم فایده‌ای نداشت به ویژه اینکه افراد زیادی نیز دور ما جمع شده بودند.

در هنگام احرام مراقب جدل‌های وهابیت باشید

وی در پایان سخنانش به زائران توصیه کرد که در هنگام محرم بودن مراقب احرام خود باشند چرا که وهابیت با به راه انداختن جدل، سعی در عصبانیت کردن زائران دارد و جدل از محرمات احرام است.

ربانی‌سب افزود: به زائران توصیه می‌شود که اصلاً با این افراد بحث نکنند، چون منظور این افراد تبیین حقایق نیست و بیشتر سعی می‌کنند افرادی که از نظر اطلاعات و مباحث دینی قوی نیستند را عصبانی کنند و سپس از این واقعه فیلم‌برداری کرده با انتشار آنها عنوان می‌کنند که ما شیعه‌ها را مغلوب کردیم اما اگر این افراد بدانند که فرد مقابل آنها اطلاعات دارد فوراً صحنه را ترک می‌کنند.